// estás leyendo...

Research

New book: Spectacular Modernity: Dictatorship, Space, and Visuality in Venezuela, 1948-1958

I’m thrilled to post that my book Spectacular Modernity: Dictatorship, Space, and Visuality in Venezuela, 1948-1958, published by the University of Pittsburgh Press, is very nearly out. I’m currently working through the digital proofs so it can go to the printers and it’s exciting to see all the images alongside the text for the first time. So many thanks to the archives and individuals who kindly lent photos and footage for the book!

Cxjs79QWgAAG93K

Summary

In cultural history, the 1950s in Venezuela are commonly celebrated as a golden age of modernity, realized by a booming oil economy, dazzling modernist architecture, and nationwide modernization projects. But this is only half the story. In this path-breaking study, Lisa Blackmore reframes the concept of modernity as a complex cultural formation in which modern aesthetics became deeply entangled with authoritarian politics. Drawing on extensive archival research and presenting a wealth of previously unpublished visual materials, Blackmore revisits the decade-long dictatorship to unearth the spectacles of progress that offset repression and censorship.

Analyses of a wide range of case studies—from housing projects to agricultural colonies, urban monuments to official exhibitions, and carnival processions to consumer culture—reveal the manifold apparatuses that mythologized visionary leadership, advocated technocratic development, and presented military rule as the only route to progress. Offering a sharp corrective to depoliticized accounts of the period, Spectacular Modernity instead exposes how Venezuelans were promised a radically transformed landscape in exchange for their democratic freedoms.

Series: Pitt Illuminations

Paperback: 240 pages

Publisher: University of Pittsburgh Press; 1 edition (May 10, 2017)

 
Spectacular Modernity is an in-depth study of the relationship between dictatorial power and the production of the modern imaginary of Venezuela. Blackmore’s book is a groundbreaking contribution to scholarship on mid-twentieth century modernization in Latin America.”
—Patricio del Real, Harvard University
 
 
 
“In a present that scorns the dictatorship of Marcos Pérez Jiménez, the underlying framework of modernization that characterized it retains surprising traction. Blackmore’s Spectacular Modernity is a beautiful and engaging text that deploys an aesthetic and political analysis of the dictatorship’s transformation of space to explain why this is. She makes an undeniable contribution to studies of Venezuela and modernity more broadly, and offers a sharp warning to those who might turn back the democratic clock in search of an elusive modernity.”
—George Ciccariello-Maher, Drexel University
 

Discussion

2 comments for “New book: Spectacular Modernity: Dictatorship, Space, and Visuality in Venezuela, 1948-1958”

  1. De todo lo visto y leído me gustó más es la revisión debido a la detección de un enredo con la política autoritaria y el descubrimiento de los espectáculos del progreso que contrarrestan a la represión y la censura. Y así es, he llegado a pensar que lo de la Revista Time fue pagado. En mi artículo no le doy mérito a Pérez Jiménez como el mejor presidente que ha tenido Venezuela -conseja muy arraigada-, en el venezolano común. Y su gestión, afirmo fue un golpe de suerte. El dinero entró no por un estudio planificado. Ahí le dejo el link https://arturbarrera.blogspot.com/2017/12/207por-las-obras-fue-marcos-perez.html y al final conseguirá dos links adicionales.

    Posted by Artur Landerzon Barrera Garcia | December 27, 2017, 1:40 am
  2. Una conclusión al 10 de enero de 2018 de la obra de gobierno y accionar de Marcos Pérez Jiménez

    La suerte y desgracia de Pérez Jiménez

    1. Las obras que ejecutó en su gran mayoría estaban previstas desde 1939, en el denominado Plan Rotival y estaban diseñadas desde París.

    2. A su orden y mandato los norteamericanos aumentaron la producción petrolera y casi simultáneamente los precios del barril de petróleo se dispararon por la Guerra de Corea y el cierre del Canal de Suez. Lo que trajo al país un ingreso descomunal de dinero que fue con el que se podía acometer este tipo de obras

    3. Se puede resumir que fue la mejor época económica del país, pero también la peor para los derechos humanos, porque se violaban los derechos civiles y políticos de los ciudadanos y el estado de derecho brillaba por su ausencia.

    4. Por la tercera razón es que Marcos Evangelista Pérez Jiménez no se le puede catalogar como el mejor presidente que ha tenido o Venezuela.

    Autor Ing˚ Consultor. Artur Landerzon Barrera Garcia.

    Posted by Artur Landerzon Barrera Garcia | January 10, 2018, 12:34 pm

Post a comment